تمیز کردن چرم با مواد طبیعی و روش های خانگی

تمیز کردن چرم با مواد طبیعی

چرم از نظر بصری خوشایند و بادوام است اما برای حفظ ظاهر و احساس خوب برای مدت طولانی، به کمی عشق نیاز دارد. در این مقاله راه هایی برای تمیز کردن محصولات چرمی با مواد طبیعی را بررسی می کنیم. قبل از شروع، بیایید در مورد اینکه چرا تمیز کردن چرم با مواد طبیعی ، جایگزین بهتری برای استفاده از مواد شیمیایی است، صحبت کنیم.

تمیز کردن چرم با مواد طبیعی

اولین تفاوت عمده بین همه محصولات تمیز کننده؛ ترکیب شیمیایی است. تمیز کردن چرم به ترکیبات خاصی نیاز دارد تا آلودگی ها و سایر آلودگی ها را از بین ببرد. همه فرمول های پاک کننده از ترکیب موم، روغن و مواد افزودنی استفاده می کنند. با این حال، برخی از فرمول ها بر قلیایی تکیه می کنند، که یک ماده شیمیایی قوی برای تمیز کردن است. با این حال، هر چقدر میزان قلیایی قوی باشد، می تواند بی اندازه خشن باشد و در صورت عدم استفاده صحیح، باعث آسیب شود. بنابراین، سایر محصولات تمیز کننده چرم دارای فرمولهای فاقد قلیایی بوده و با تکیه بر ترکیبات ملایم تر، زیبایی چرم را باز می گردانند. در بیشتر موارد، کنار هم قرار دادن محصول تمیز کننده چرم خود مقرون به صرفه تر از خرید آن است.

نحوه تولید چرم در طول سالها تغییر کرده است. چرم هنگام تولید در کارخانه دباغی حالت اسیدی دارد، به همین دلیل اکثر پاک کننده های چرم مدرن نباید بیش از حد قلیایی باشند. در مورد پاک کننده های چرم چیزی به نام “یک اندازه مناسب همه” وجود ندارد. داشتن یک نوع پاک کننده که تمام آلودگی ها را از انواع چرم پاک کند، غیرممکن است. ثابت شده است که یک روش تمیز کردن مناسب، با محصولات و لوازم جانبی مناسب که به طور خاص برای نوع چرم و سطح آلودگی طراحی شده اند، بهترین نتایج را ارائه می دهد. با در نظر گرفتن این نکته، توصیه های زیر برای چرم جیر یا نوباک طراحی نشده است.

تمیز کننده چرم طبیعی

اولین قدم برای تمیز کردن انواع چرم استفاده از روغن زیتون، صابون و حوله است. ابتدا مواد را در یک نقطه کوچک امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه تغییر نمی کند. پس از آن، از یک حوله مرطوب با کمی صابون برای تمیز کردن چرم استفاده کنید. حوله فقط باید مرطوب باشد. چرم را به آرامی پاک کنید تا لکه ها برداشته شوند. از طرف دیگر، می توانید از پاک کننده و نرم کننده چرم معمولی استفاده کنید.

هنگامی که چرم را تمیز کردید، قبل از استفاده از حوله را بشویید تا باقی مانده صابون پاک شود. چرم کاملاً ضد آب نیست، بنابراین نمی توانید مواد را مانند همیشه تمیز کنید. در عوض، از حوله تمیز و مرطوب برای حذف بقایای آن استفاده کنید.

در مرحله بعد، از یک حوله خشک برای از بین بردن آب اضافی باقی مانده استفاده کنید. اگر روغن خاصی برای چرم دارید، می توانید از آنها برای ترمیم مواد استفاده کنید. برای یک گزینه خانگی، روغن زیتون می تواند به اصلاح مجدد مواد و جلوگیری از خشک شدن آن کمک کند.

مهم است بدانید که اگر در حال تمیز کردن یک کت جیر هستید، درمان با تمیز کردن چرم یکسان نیست. جیر پارچه ای تخصصی است که به مرطوب شدن بیش از حد پاسخ خوبی نمی دهد. برس جیر اولین خط دفاعی برای مقابله با خاک و لکه هاست.

نحوه تمیز کردن کیف چرمی

کیف های چرمی از جمله کیف چرم زنانه مستعد ایجاد لکه هستند زیرا کاربرد زیادی دارند. صابون از تنفس مواد جلوگیری می کند، بنابراین صابون ملایم یا صابون صورت بهترین است.

پاک کردن کیف چرم خانگی

  • 1 قسمت صابون ملایم صورت
  • 8 قسمت آب
  • در بطری اسپری مخلوط کنید

می توانید چرم خود را در خانه تمیز کنید. فقط یک قسمت صابون ملایم صورت را با هشت قسمت آب مخلوط کنید. مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و روی یک حوله بمالید.

با حوله روی دانه های چرم را پاک کنید تا لکه از بین برود. سپس بگذارید کیف به طور طبیعی خشک شود. برای محافظت از کیف، پس از خشک شدن کامل از کمی مرطوب کننده چرم استفاده کنید.

تمیز کردن چرم با مواد طبیعی

پاک کننده و نرم کننده چرم

چندین محصول آشپزخانه به نظافت و حالت دادن به چرم کمک می کند. سرکه سفید به عنوان پاک کننده چرم خانگی به خوبی عمل می کند. این یک راه حل عالی برای تمیز کردن و سالم نگه داشتن مواد است. آب لیمو و کرم تارتار برای از بین بردن لکه بسیار عالی است.

برای حفظ انعطاف پذیری چرم، می توانید مخلوط یک قسمت سرکه سفید با دو قسمت روغن کتان را با یک حوله نرم استفاده کنید. بگذارید 12 ساعت بماند و سپس چرم را بکشید. می توانید از مواد دیگر در خانه نیز استفاده کنید.

دستور تهیه نرم کننده چرم طبیعی

  • 1 قسمت موم زنبور عسل
  • 1 قسمت کره کاکائو
  • 2 قسمت روغن بادام

موم زنبور عسل روی چرم به خوبی کار می کند اما آماده سازی آن کمی طول می کشد. با یک قسمت موم زنبور عسل، یک قسمت کره کاکائو و دو قسمت روغن بادام یک حالت دهنده چرمی بسازید. روی حرارت متوسط ​​هم بزنید تا روغن ها ذوب شوند.

پس از سرد شدن، این مومیایی را با انگشتان خود روی چرم ماساژ دهید، قبل از اینکه با یک پارچه خشک آن را صیقل دهید. به عنوان یک جایگزین، روغن لیمو برای جلوگیری از ترک خوردگی و اطمینان از سلامت طولانی مدت کیف ها از جمله کیف چرم مردانه یا کت چرمی مورد علاقه شما بسیار عالی است.

آموزش پاک کردن انواع لکه از چرم

  • 1 قسمت آب لیمو
  • کرم تارتار 1 قسمت
  • پارچه های میکروفیبر

لکه های چرم را با یک قسمت کرم تارتار و یک قسمت آب لیمو پاک کنید. به یک خمیر کرمی مخلوط کنید. آن را با یک پارچه نرم روی لکه بکشید. اگر لکه به طور کامل از بین نرفت، بگذارید چند ساعت بماند تا دوباره مخلوط را بمالید. وقتی لکه پاک شد، آن را پاک کنید و روی یک نرم کننده چرم بمالید.

برای لکه های آب، می توانید از آب برای درمان لکه استفاده کنید. کل کوسن ، کاپشن یا ناحیه را با اسفنج و آب در دمای اتاق خیس کنید. پس از آن، از اسفنج برای حذف رطوبت به تدریج استفاده کنید. پارچه را نکشید و در معرض آفتاب قرار ندهید. تا زمانی که آب به طور یکنواخت اعمال شود ، لکه های آب از بین می روند.

از بین بردن لکه های بسیار قدیمی از چرم

همانطور که می توانید لکه های روغن را از لباس پاک کنید، می توانید با کمی نشاسته ذرت و صبر آن را پاک کنید. نشاسته ذرت را روی لکه بمالید تا اصطکاک انگشتان شما را گرم کند.

نشاسته ذرت روغن جذب شده از گرما را جذب می کند. وقتی تمام روغن جذب شد، پودر را بشویید. اگر لکه ها باقی ماندند، این کار را تکرار کنید.

پاک کردن لکه خودکار از روی چرم

جوهر قلم یک رنگ است به طوری که به سرعت چرم را لکه دار می کند. متأسفانه، چرم شما نیز رنگ شده است، بنابراین هر محصولی که جوهر را حل کند می تواند رنگ چرم شما را نیز حل کند. اگر توانایی مالی دارید، یک متخصص حرفه ای استخدام کنید. برای لکه های کوچک یا افرادی که بودجه کمی دارند، مالیدن الکل می تواند کمک کننده باشد.

نکته: الکل مالش را ابتدا در یک نقطه کوچک آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به چرم آسیب نمی رساند. با استفاده از یک پنبه، مقداری الکل را روی لکه جوهر بمالید. با حرکات دایره ای آن را به آرامی روی لکه بمالید.

خیلی زود لکه باید شروع به از بین رفتن کند. از آنجا که این کار مقداری از رطوبت چرم را از بین می برد، مطمئن شوید که بعد از آن از نرم کننده چرم استفاده می کنید.

نحوه تمیز کردن چرم سفید

  • 1/4 فنجان سرکه
  • 1/2 فنجان روغن زیتون

برای استفاده در یک بطری اسپری مخلوط کنید. هنگام تمیز کردن چرم سفید، هرگز از سفید کننده یا آمونیاک استفاده نکنید زیرا به پارچه آسیب می رساند. در عوض، از مقداری آب، صابون ملایم و چند قطره سرکه استفاده کنید. قبل از پاک کردن چرم، پارچه ای را با این مخلوط مرطوب کنید.

برای پاک کننده طبیعی جایگزین چرم سفید، سعی کنید از مخلوطی از ¼ فنجان سرکه و ½ فنجان روغن زیتون استفاده کنید. مخلوط را روی لکه اسپری کنید، اجازه دهید پنج دقیقه بماند و آن را پاک کنید.

در حالت ایده آل، هرگونه نشتی را در صورت رخ دادن پاک کنید تا احتمال لکه گیری آنها کمتر شود. پاک کردن چرم هر چند روز یکبار با یک پارچه خشک می تواند از لکه ها و آلودگی های سبک جلوگیری کند. همانطور که مشاهده می کنید، با استفاده از برخی از مواد اولیه، تمیز کردن چرم در خانه بسیار آسان است.

تمیز کردن چرم با مواد طبیعی

پاک کردن آدامس از روی چرم

توانید موم شمع، آدامس جویده و موادی مانند چسب را با استفاده از تکنیک تمیز کردن سرد از بین ببرید. فقط کافی است 10-15 تکه یخ را در کیسه زیپ دار قرار داده و به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. با این کار مواد با استفاده از قاشق پلاستیکی از بین می روند. می توانید مجدداً محلول را برای حذف آدامس ثابت یا سایر مواد جویدنی به آرامی استفاده کنید.

نکات مهم برای تمیز کردن چرم با مواد طبیعی

اینها برخی راه حل های عالی تمیز کننده خانگی هستند که می توانند به شما کمک کنند لکه ها، کپک و خاک را از مبلمان، کیف و کت چرم خود پاک کنید. همه مواد مورد استفاده ایمن و سازگار با محیط زیست هستند. به یاد داشته باشید که هرگز چرم را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از هرگونه مواد شیمیایی خشن اجتناب کنید. پس از تمیز کردن، همیشه از نرم کننده چرم استفاده کنید تا پارچه نرم و لطیف بماند. لطفاً این نکات مفید برای تمیز کردن چرم با مواد طبیعی را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید. اگر هم خودتان تجربه ای دارید، با ما درمیان بگذارید.

نازنین رهسپار
ارسال دیدگاه