چرم چیست؟ معرفی و کاربرد انواع چرم

انواع چرم

چرم یکی از اولین اکتشافات بشر در تاریخ است. انسان اولیه حیوانات را برای گوشت شکار می کرد و از پوست آنها برای تهیه لباس، کفش و … استفاده می کرد. تا به امروز، این یکی از بهترین و لوکس ترین چیزی است که بشر استفاده از آن را یاد گرفته است. امروزه محصولات چرمی در انواع مختلف، بافت، رنگ و کیفیت وجود دارد. علیرغم وجود آن برای مدت طولانی، برخی از مردم چیزهای زیادی در مورد آن نمی دانند فقط می دانند که چرم است و از حیوانات گرفته شده است. اما بهتر است بدانید که همه چرم ها برابر نیستند. در این پست قصد داریم در مورد چرم، انواع چرم، نحوه ساخت آن و در نهایت، چگونه می توان انواع مختلف چرم را هنگام خرید اقلام چرمی تشخیص داد.

چرم بسته به نوع ساخت و منبع تهیه آن انواع مختلفی دارد و تمایز بین انواع مختلف چرم می تواند بسیار گیج کننده باشد. اما مهمترین طبقه بندی بر اساس این است که در کدام قسمت از پوست حیوانات تهیه شده است. سه نوع مهم چرم عبارتند از چرم تمام دانه، چرم درجه بالا و چرم اصل. چرم تمام دانه سخت ترین نوع است و بعد از آن چرم درجه بالا و سپس چرم اصل قرار می گیرد.

محصولات چرمی بر اساس جنسیت، سن، رنگ، سبک، تناسب، کیفیت یا حتی محدوده قیمت، در حال حاضر در دسترس تر از سالهای گذشته است. ما در چرم بارز در حال گسترش آگاهی در مورد این موضوع از همان ابتدا هستیم. پس از مطالعه این مقاله چرم واقعی و چرم مصنوعی را خواهید یافت که به انواع دیگر نیز تقسیم می شوند، که همه آنها به راحتی در بسیاری از بازارهای جهانی در دسترس هستند.

چرم چیست؟

چرم یک ماده طبیعی است که هنگام فرآوری پوست حیوانات خام با استفاده از عصاره های شیمیایی یا طبیعی در واحدهای فرآوری تخصصی به نام دباغی به دست می آید. پوستهای خام مستعد تجزیه هستند و بدون درمان و تغییر اولیه الیاف آنها نمی توان از آنها استفاده کرد. فرآیند دباغی به طور دائم ساختار پروتئینی پوست را تغییر می دهد و آن را به ماده ای با دوام ، انعطاف پذیر و قابل تنفس تبدیل می کند که برای کاربردهای مختلف ایده آل است.

پوست از کجا تهیه می شود؟

پوستهای خام از انواع مختلف حیوانات مختلف بدست می آیند. چند نمونه از این حیوانات عبارتند از:

  • پوست بز – بیشتر در پوشاک و دستکش استفاده می شود
  • پوست گاو – در ساخت کیف ، کمربند ، کیف استفاده می شود
  • پوست گاومیش – در پوشاک ، کمربند و زره استفاده می شود.
  • پوست گوسفند – در کفش و لوازم جانبی کوچک استفاده می شود.
  • پوست گوزن – در ساختن توپ و لباسهای نرم استفاده می شود.

چرم از پوستهایی که از گونه های جانوری در خطر انقراض تهیه شده اند، مانند تمساح، مار و سنجاب تهیه می شود – روشی که در جامعه مدرن بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. به طور کلی، هر عملی که حیوانات را فقط به خاطر مد بکشد، بسیار غیراخلاقی تلقی می شود.

توجه: در چرم بارز ، ما مطمئن می شویم که چرم ما از حیواناتی تهیه می شود که فقط برای اهداف گوشت و شیر پرورش داده می شوند و پوست آن یک محصول جانبی ثانویه است. ما هرگز از حیواناتی که گونه های در حال انقراض محسوب می شوند استفاده نمی کنیم و به محیط زیست و رفاه حیوانات متعهد هستیم.

ویژگی های چرم باکیفیت

چرم یکی از با دوام ترین و پایدارترین مواد در اطراف است، به همین دلیل در تولید اقلامی مانند پوشاک، کیف، کیف پول با دوام و حتی غلاف چاقو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از ویژگی های چرم که آن را منحصر به فرد می کند عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر آتش
  • مقاومت در برابر پارگی
  • ضد سوراخ شدن
  • مقاومت بالا در برابر خم شدن
  • مقاومت بالا در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • عایق حرارتی خوب

چرا وقتی از جایگزین های مصنوعی ارزان تری استفاده می کنیم، از چرم استفاده می کنیم؟

چرم علاوه بر مزایای متمایز آن مانند دوام، انعطاف پذیری و کاربردهای متنوع، مانند شراب خوب است. با گذشت زمان خوب پیر می شود این یک لایه رنگی متراکم خاص به نام پتینه تشکیل می دهد که به مرور جلوه عتیقه ای فوق العاده ای به آن می بخشد. می توان آن را به طور مرتب تمیز کرد و برای مدت طولانی استفاده کرد.

چرم مصنوعی یا چرم طبیعی

چرم مصنوعی (که با نام چرم مصنوعی نیز شناخته می شود) چرمی است که از پایه پلاستیکی ساخته شده است و سپس با موم یا رنگ برای ایجاد رنگ و بافت آن را درمان می کنند. در حالی که چرم مصنوعی جایگزینی ارزان برای چرم طبیعی است، خواص آن حتی به چرم طبیعی نزدیک نمی شود.

در زیر برخی از تفاوت های بین چرم مصنوعی (مصنوعی) و چرم طبیعی آورده شده است.

انواع چرم

معرفی انواع چرم

همانطور که در ابتدا اشاره شد، همه چرم ها به یک اندازه ساخته نمی شوند. بسته به پوست حیوانات، فرآیند دباغی مورد استفاده می توان چرم تمام شده را به انواع مختلف طبقه بندی کرد.

با این حال، یکی از عواملی که مستقیماً بر کیفیت، استحکام و عمر چرم تأثیر می گذارد، سطح مقطع پوست است که برای تولید چرم استفاده شده است.

انواع دانه های چرم

به طور طبیعی، پوست حیوانات بسیار ضخیم است و برای اکثر مصارف کاربردی مناسب نیست. به همین دلیل است که به صورت افقی تقسیم می شود و چندین لایه از یک مخفی ایجاد می کند. هر لایه دارای کیفیت و نتایج منحصر به فردی در نوع چرم خود است، که قرار است در زیر به تفصیل مورد بحث قرار گیرد.

انواع چرم بر اساس پوست حیوانات

اگرچه انواع چرم بر اساس حیوانات بسیار زیاد است ، ما فقط مواردی را که بیشتر برای جلوگیری از عوارض استفاده می شود و در نتیجه اطلاعات را برای درک آنها ساده می کنیم، پوشش می دهیم.

قبل از شروع کار، مهم است بدانید که یک نوع خاص از چرم را نمی توان بهترین یا بدترین رتبه بندی کرد، حتی زمانی که مقایسه بین خودشان انجام شود. به عنوان مثال، پوست گاو ممکن است سخت و ناهموار در نظر گرفته شود در حالی که پوست بره در لمس نرم است.

به هیچ وجه نمی توان یکی را بهتر از دیگری نامید زیرا همه انواع چرم دارای مزایا و معایب یکسانی هستند. همچنین بستگی به نوع محصول مورد بحث دارد که ممکن است نیاز متفاوتی داشته باشد یا ترجیح خاصی برای صاحب آن باشد که پاندول را نیز در جهت خاصی تغییر دهد.

چرم گاو

پوست طبیعی گاو با دانه، چین و چروک، تکه ها و مو شناسایی می شود.

از نظر استحکام، دوام، سختی و استحکام، پوست گاو گزینه بهتری نسبت به اکثر انواع چرم محسوب می شود. در ساخت کیف پول مردانه چرم ، کمربند چرم و کفش و همچنین کت مردانه، به ویژه کاپشن دوچرخه سواری و ژاکت موتورسیکلت که بیشتر از چرم پوست گاو ساخته می شوند، استفاده می شود.

با پوست گاو، عملکرد و مد دست به دست هم داده و بیشتر توسط آقایان خریداری می شود تا خانم ها. سپس ممکن است یک ترجیح شخصی باشد نه یک جنسیت خاص، که باز هم یک نظر است.

جدا از عامل آشکار گرما، پوست گاو را می توان در کیفیت های مختلف یافت، از بهترین رنگی که اغلب در طبیعی ترین حالت و رنگ آن استفاده می شود، موهای سطحی اختیاری است، تا کیفیت نه چندان بالا که اغلب در رنگ آمیزی و رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد.

از نظر ضخامت، پوست گاو دارای وزن و ضخامت متفاوتی است اما در کل، قوی تر و با دوام تر است، که مزیتی برای ظاهر خوب آن است.

چرم گوسفندی

چرم پوست گوسفند به دلیل نرمی، صافی و سبک بودن بسیار مورد علاقه مردم است. همچنین بسیار مطلوب است زیرا کشش پذیر بوده و با استفاده از آن به شکل بدن تنظیم می شود.

وقتی صحبت از پوشاک می شود، پوست گوسفند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل احساس ملایم مورد علاقه آقایان و خانم هاست. شاید یکی از جالب ترین موضوعات در این بخش از انواع چرم بر اساس حیوان، پوست گوسفند باشد. از پوست گوسفند که نه تنها برای چرم بلکه برای پشم نیز استفاده می شود، اغلب با پشم دست نخورده برنزه می شود.

پشم گوسفند علاوه بر استفاده برای کت چرم، کلاه، دستکش چرم و چکمه، دارای ویژگی های عایق عالی است و در برابر شعله و الکتریسیته ساکن مقاوم است.

انواع چرم

عیوب چرم گوسفند

یکی از جنبه های منفی پوست گوسفند این است که در صورت تماس با اجسام تیز به دلیل نرمی آن مستعد آسیب است. همچنین با گذشت زمان خراب می شود.

از نظر کیفیت، این نوع چرم را می توان از طریق چندین ویژگی تعیین کرد که عمدتاً در مورد اینکه آیا لایه ای که پشت پوست است قابل مشاهده است یا خیر. در صورت قابل مشاهده بودن پوسته، از پوست با کیفیت بهتر و حداقل دانه استفاده می شود.

شاید بپرسید دانه چیست؟ و بذر چه ربطی به پوست گوسفند یا کیفیت آن دارد؟ همانطور که گفته می شود بافت زخمی است که از زخم بهبود یافته وجود دارد که ممکن است در طول زندگی حیوان رخ داده باشد.

این بافت اسکار می تواند بیفتد و سوراخ های کوچکی را پس از پردازش لایه پشتی برجای بگذارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، هر نوع نقصی قابل برگشت یا اصلاح نیست.

آلودگی بذر هنگام صحبت در مورد پوست بسیار مهم خواهد بود و هنگام صحبت در مورد کیفیت محصول نباید به آن توجه شود. زیرا چرم در محصول نهایی ممکن است از ناحیه ای از پوست که دارای آلودگی بذر است استفاده نشود.

آلودگی بذر به شرح زیر تقسیم یا درجه بندی می شود:

دانه ای قابل مشاهده نیست

اگرچه این امر در هر مورد 100٪ محتمل نیست و کاملاً به ظاهر بصری بستگی دارد، دانه نامرئی زمانی است که هیچ دانه ای در هیچ نقطه ای از سطح پوست دیده نمی شود.

دانه سبک

این نوع یا درجه اغلب نمایانگر ظرافت بذر عمدتا در ناحیه شکم حیوان است.

دانه متوسط

وجود دانه سبک که در امتداد شکم و پاهای حیوان قابل مشاهده است نشان می دهد که درجه دانه متوسط ​​است.

دانه سنگین

با نشان دادن وجود دانه در امتداد شکم و پاهای حیوان، اما کمی، مقدار این نوع دانه های سنگین را برجسته می کند.

دفن کردن

این به آلودگی پشم از دانه های سبک تا دانه های سنگین اشاره دارد که اگر قبل از فرآیند گوشتی که اساساً برای آب رسانی و پاکسازی انجام می شود حذف نشود، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، غلطک هایی که استفاده می شوند ممکن است آنها را از طریق پوست سوراخ کنند.

چرم بره

پوست بره ها و همچنین پوست گوساله به دلیل داشتن بافت نرم و انعطاف پذیر مشهور هستند و این امر باعث می شود تا محصولات درجه یک به دست آید، زیرا برای ژاکت های چرمی، کفش چرم مردانه و سایر پوشاک با کیفیت عالی ترجیح داده می شود.

با نازکی و انعطاف پذیری که ارائه می دهند، بر خلاف حیوانات مسن تر از همان گونه، پوست بره و گوساله بدون شک از نظر کیفیت، دوام و ظاهر اولین انتخاب هستند.

گذشته از ظاهر و بافت، پوست بره همچنین به دلیل خاصیت عایق و محافظتی که دارد به ویژه با توجه به نازکی آن شناخته شده است. بنابراین انتخاب و نوع چرم در دمای بسیار سرد مناسب است.

جنبه منفی پوست بره این است که چون اندازه آن کوچکتر است، نمی توان از آن برای تولید پوشاک بزرگ استفاده کرد. علاوه بر این، ساخت پوشاکی که دارای پنل های بزرگ در طراحی باشد، مشکل است و بنابراین، این یکی از دلایلی است که به دلیل آن برخی از کت های پوست بره بسیار گران هستند.

با توجه به اهمیت بسیار حیاتی خود، پوست بره و گوساله گرانتر است و جای تعجب نیست که در ساخت بسیاری از اقلام لوکس که شامل کفش و اثاثیه می شوند، استفاده می شود.

چرم پوست بز

وجود لانولین در چرم پوست بز، آن را نرم تر و لطیف تر می کند، در مقایسه با پوست گاو، که هیچ گونه ندارد. اگرچه این موضوع مورد توجه است، اما پوست بز به عنوان یک نوع چرم قطعاً گرم، تنفس پذیر و راحت برای پوشیدن است.

پوست گوسفند انعطاف پذیرتر، سبک تر و نرم تر از پوست بز است، اما پوست بز از پوست گوسفند دوام بیشتری دارد.

شبیه به سنگریزه، پوست بز را می توان با برجستگی های متمایز روی سطح تشخیص داد و بسیاری از مارک های بزرگ برای ساخت کیف و کت چرمی فقط به دلیل کیفیت و احساس و همچنین وزن سبک آن در مقایسه با پوست گاو از آن استفاده می کنند.

پوست بز نیز در مقایسه با پوست گاو ظاهر بسیار بهتری دارد و از انعطاف پذیری برخوردار است و این امر باعث می شود در پوشاک، کفش و لوازم جانبی پیشتاز باشد.

انواع چرم بر اساس تکمیل

پایان هر محصولی برای ما بیشتر از خود مشتریان اهمیت دارد و بنابراین ما تمام تلاش خود را می کنیم تا نه تنها هر مشتری را در مورد اینکه کدام محصول برای آنها مناسب تر است، بلکه کیفیت نهایی با الزامات و شیوه زندگی آنها مطابقت دارد. در زیر ما این موارد را کمی بیشتر پوشش می دهیم.

 

چرم چیست

چرم آنیلین

چرم آنیلین طبیعی ترین و خالص ترین نوع چرم است.

بیایید با خالص ترین و طبیعی ترین نوع چرم شروع کنیم که چرم آنیلین است و به آن “Nappa طبیعی” نیز می گویند. این نوع چرم از نظر ظاهری دارای تمام ویژگی های طبیعی از پوستی است که از آن گرفته شده است، علائم و چین و چروک های آنرا هم دارد.

واقعیت جالب: بسیاری از مردم نمی دانند که چین و چروک های طبیعی روی چرم در واقع یک ویژگی خوب است که اصالت چرم را برجسته می کند. در مورد رنگ، چرم آنیلین فقط با رنگ رنگ آمیزی می شود و نه با رنگدانه.

یک واقعیت جالب دیگر: چرم آنیلین به ندرت یافت می شود به همین دلیل بسیاری از افراد چرم نیمه آنیلین را با چرم آنیلین اشتباه می گیرند. چرم آنیلین دارای استحکامی نیست که در چرم نیمه آنیلین یافت می شود. نکته مهم دیگر این است که چرم آنیلین گرانتر است و به ندرت یافت می شود.

مانند هر چیز دیگری، چرم آنیلین دارای معایبی است. چرم آنیلین طبیعی ترین است، اما هیچ محافظتی در برابر آب و نور خورشید ندارد. در صورت قرار گرفتن در معرض آب و نور خورشید ممکن است آسیب ببیند.

این که آیا در معرض نور خورشید قرار می گیرد که در این صورت محو می شود یا هر گونه نشتی که منجر به رنگ آمیزی یا خشک شدن آن شود، این را به یک نوع چرمی تبدیل می کند که از نگهداری بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال، مبلمان ساخته شده از چرم آنیلین گزینه خوبی برای خانه ای با کودکان یا حیوانات خانگی نخواهد بود زیرا برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد.

چرم نیمه آنیلین

نیمه آنیلین به دلیل دوام، گزینه بهتری نسبت به چرم آنیلین است

نوع دیگری از چرم که می توان آن را به عنوان یک نسخه بادوام از چرم آنیلین توصیف کرد، چرم نیمه آنیلین است. این نوع چرم نه تنها ویژگی های طبیعی خود را حفظ می کند بلکه می تواند بیشتر از چرم آنیلین دوام داشته باشد.

به عنوان مثال، می تواند آب و نور خورشید را تحمل کند. این بدان معناست که قرار گرفتن در معرض نور خورشید این نوع چرم را محو یا آسیب نمی رساند. همین امر در مورد هر گونه نشتی که ممکن است رخ دهد از بروز هر نوع لکه جلوگیری می کند.

جالب است که رنگدانه کمی روی این چرم اعمال می شود، به همین دلیل نام آن گرفته می شود تا همه علائم و لکه های نوری که در آنیلین وجود دارد را از بین ببرد.

گذشته از فاکتور دوام که باعث می شود چرم نیمه آنیلین گزینه بهتری نسبت به چرم آنیلین باشد، نیمه آنیلین نیز کیفیت بهتری نسبت به چرم رنگدانه دارد.

این نکته اغلب منجر به سوءتفاهم می شود زیرا چرم رنگدانه ای اغلب به عنوان چرم نیمه آنیلین فروخته می شود یا با آن اشتباه گرفته می شود. ممکن است بپرسید چه چیزی باعث می شود چرم نیمه آنیلین بسیار با دوام باشد؟ حتی بیشتر از چرم آنیلین.

پاسخ یک پوشش سطحی مختصر است که حاوی مقدار کمی رنگدانه است که رنگ ثابت و مقاومت در برابر لکه را تضمین می کند.

چرم رنگدانه دار

این نوع چرم ممکن است به دو قسمت چرم دانه ای کامل و رنگدانه دانه ای اصلاح شده تقسیم شود. چرم رنگدانه ای کامل دانه زمانی است که سطح دانه یا بافت قبل از اعمال محلول روی سطح دست نخورده باقی بماند.

دانه تصحیح شده زمانی است که سطح قبل از استفاده از محلول سطحی برای از بین بردن نواقص، زخم ها و غیره مالیده می شود.

جالب است بدانید که چرم رنگدانه ای را می توان چرم محافظت شده نیز نامید نه به این دلیل که چرم کم نگهداری کمی می خواهد بلکه تعمیر و نگهداری به طور منظم برای جلوگیری از آسیب ضروری است.

از جنبه مثبت، انجام هر نوع تمیز کردن، ترمیم رنگ یا تعمیراتی که روی چرم رنگدانه انجام می شود واقعاً ساده است. از سوی دیگر، این نوع چرم که ویژگی های چرم طبیعی خود را ندارد ، یکی از ارزان ترین انواع چرم محسوب می شود.

اگرچه معمولاً ارزان قیمت تلقی می شود و برتر نیست، اما این مزیت را دارد که بالاترین محافظت را در برابر آب و نور خورشید ارائه می دهد.

این به این دلیل است که نیازی به انتخاب نیست، زیرا هرگونه لکه یا علامت طبیعی اگرچه وجود داشته باشد، پس از اسپری رنگدانه بر روی سطح پنهان می شود.

در نتیجه، چرم رنگدانه ای به دلیل قیمت آن و همچنین مقاومت در برابر خط و خش و استفاده از آن در صنعت خودرو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مبلمان و اثاثه یا لوازم داخلی از دیگر مواردی است که معمولاً از این نوع چرم استفاده می شود.

چرم روکش دار روغنی

این نوع چرم به سرعت یک پتینه زیبا ایجاد می کند.

چرم روکش دار که از آن به عنوان چرم مومی نیز یاد می شود، نوعی چرم آنیلین است که با رنگ های آنیلین رنگ آمیزی می شود که با استفاده از روغن های طبیعی یا موم به جای رنگ یا رنگدانه ها بسته می شوند. این باعث می شود که موم رنگی یا روغنی تولید شود.

از این نوع چرم در ساخت کفش و کیف استفاده می شود و در ساخت مبلمان نیز استفاده شده است.

چرم کششی همچنین دارای سطح سنباده ای در زیر است. در برخی از انواع دانه طبیعی بدون آسیب باقی می ماند که در آن ساختار دانه می تواند خوب یا درشت با براق یا مات باشد.

یک نکته مهم در مورد این نوع چرم، پتینه است که به سرعت توسعه می یابد. چرم کشیده در صورت کشیده شدن یا خراشیدن رنگ روشن تری می بخشد، که به راحتی در آنجا ایجاد می شود که می توانید با مالیدن سطح با یک پارچه مرطوب برخی از رنگ ها را از بین ببرید.

از یک سو، این نوع چرم نرم است و طبیعی به نظر می رسد در حالی که از طرف دیگر ظاهری زنده به همراه دارند که توسط یک پتینه که بر ظرافت پیری تاکید می کند ، برجسته می شود.

آنچه واقعاً مهم است به خاطر بسپارید این است که چرم کششی نباید مانند چرم PU اشتباه گرفته شود مانند بسیاری از افراد. چرم PU یا دو گچ کاری که معمولاً به آن اشاره می شود ، اساساً چرم مصنوعی است. این چرم با روکش پلی اورتان است که تفاوت زیادی با چرم کشش روغنی دارد.

چرم دانه آنتیک

چرم دانه عتیقه که غالباً به عنوان دو رنگ یا تمیز شناخته می شود، جلوه خاصی روی سطح دارد تا از ظاهر منحصر به فرد “فرسوده” یا قدیمی چرم سنتی تقلید کند. این امر با استفاده از یک پوشش بالایی متضاد به دست می آید که سپس به طور مساوی یا جزئی اعمال می شود تا رنگ زیرین کم رنگ تر نمایان شود.

چرم نوباک

به زبان ساده، دانه های رویی که در قسمت دانه یا لایه بیرونی سنباده شده و ساییده شده اند تا به چرت کوچکی برسند که شبیه سطح مخملی است، چیزی است که ما آن را نوباک می نامیم.

مقاوم در برابر سایش، می تواند سفید یا رنگی باشد و برخلاف جیر، قدرت و ضخامت خود را حفظ می کند. این به دلیل لایه خارجی است که استفاده می شود، و دقیقاً برعکس روش بدست آوردن جیر است.

Nubuck گرانتر از جیر است و باید برای رنگ آمیزی یا رنگ آمیزی برای پنهان کردن علائم سنباده زنی و مهر زنی ، در صورتی که این مسئله برای برخی افراد مشکل ساز باشد.

انواع چرم

چرم مخملی

جیر ظریف از دوام کمتری نسبت به هر نوع چرم دیگری برخوردار است.

جیر که معمولاً برای کاپشن، پیراهن، کفش چرم زنانه ، کیف و حتی مبلمان استفاده می شود، از قسمت زیرین پوست حیوان ساخته شده است که در مقایسه با لایه بیرونی نرم تر و قابل استفاده تر است.

پس از تراشیدن برای ایجاد یک چرت زدن منحصر به فرد که یک سطح نرم و مبهم در پارچه ها و چرم است، باعث ایجاد انعطاف پذیری می شود که معمولاً به اندازه نوبوک خوب نیست، عمدتا به دلیل داشتن ساختار الیاف بسیار شل، جیر ساخته می شود.

به دلیل عدم گرفتن نمای بیرونی، جیر ظریف است و ماندگاری کمی نسبت به انواع دیگر چرم دارد. با داشتن بافتی طبیعی و منافذ باز، جیر مستعد جذب سریع مایعات است و در نتیجه سریع کثیف می شود.

با این حال، درمان ها و اسپری های موجود در بازار وجود دارد، استفاده از آنها می تواند جیر را در برابر آب مقاوم کند.

انواع چرم بر اساس انتخاب

در حالی که ما برخی از عوامل مهم را در مورد انواع چرم بررسی کرده ایم، بسیاری ممکن است ندانند اما انتخاب دانه ای از چرم که ترجیح می دهید اهمیت بیشتری دارد. این انتخاب اغلب بر نحوه ظاهر شدن محصولات نهایی تأثیر می گذارد. در زیر ما اصول اولیه را پوشش می دهیم.

چرم دانه کامل

وقتی پوست به صورت افقی شکسته می شود، بالاترین لایه درست زیر مو باعث ایجاد چرم کامل می شود. این با دوام ترین و محکم ترین قسمت پوست حیوانات است و با کیفیت ترین چرم را می سازد. در حالی که دانه کامل ممکن است بالاترین کیفیت چرم را داشته باشد، حتی بیشتر از دانه بالا ، اغلب با دانه بالا اشتباه گرفته می شود.

چیدمان الیاف: الیاف بالا با چیدمان متقاطع چیده شده و استحکام و مقاومت بیشتری در برابر سایش و پارگی به چرم می بخشد.

ظاهر: اگر به چرم کامل دانه ای با چشم غیر مسلح یا با ذره بین (توصیه می شود) نگاه کنید، متوجه سطح دانه بندی طبیعی چرم می شوید. این “دانه ها” مکانهایی هستند که فولیکول های مو به پوست متصل شده اند و سپس در طی فرآیند برنزه شدن برداشته شده است. این شناسایی اولیه چرم کامل دانه است.

عیوب چرم دانه کامل:

از آنجا که بیرونی ترین لایه پوست در معرض خطرات مختلف محیطی مانند نیش حشرات و بریدگی و کبودی قرار دارد، طبیعی است که در نقاط مختلف پوست ناقص داشته باشید. در طول تولید، از این نواقص یا اجتناب می شود یا عمداً شامل می شود تا به محصول حاصله جلوه ای منحصر به فرد ببخشد. اگرچه این نقایص را می توان با سنباده زنی یا ساییدن سطح برطرف کرد، اما به طور کلی استحکام چرم را کاهش می دهد. در برخی از نقاط جهان، حیوانات در محیطی کنترل شده پرورش داده می شوند تا خطر نقایص پوستی کاهش یابد.

پیری یا پتینه: چرم کامل دانه نیز در صورت استفاده به مرور زمان، پتینه زیبایی ایجاد می کند. پتینه، که براق نرم است و از طریق قرار گرفتن در معرض و استفاده روی چرم کامل دانه ایجاد می شود، به چرم شخصیت و کلاس می بخشد. این نشانه یک چرم با کیفیت بالاست که توسط کسانی که از محصولات چرمی نگهداری می کنند مورد احترام است.

چرم برتر دانه

چرم Top Grain دومین درجه، که با نام چرم اصلاح شده نیز شناخته می شود، چند میلی متر از چرم را به منظور از بین بردن نواقص، سنباده زده و ساییده کرده است. از قسمت میانی پشت حیوان گرفته می شود.

چیدمان الیاف: الیاف روی چرم دانه بالا حاوی الیاف متراکم تری هستند. این باعث افزایش استحکام و استقامت چرم می شود.

ظاهر: با بازرسی دقیق تر، متوجه خواهید شد که احساس دانه طبیعی چرم از بین رفته و با یکنواختی بیشتر جایگزین آن شده است. این نتیجه سایش و چروک شدن چرم در حین تولید است.

عیوب طبیعی: در حین تولید و از بین بردن عیوب، این نوع چرم با دانه ای تقلیدی نقش می بندد تا علیرغم کاهش قابل توجه استحکام و دوام چرم، ظاهری یکنواخت به آن بدهد.

پیری یا پتینه: اضافه کاری چرم دانه ای اضافی باعث ایجاد پتینه مانند چرم کامل نمی شود.

این در مقادیر زیادی موجود است و ارزان تر در نظر گرفته می شود. این به این دلیل است که چرم Top Grain از قسمت قابل توجهی از چرم تهیه می شود ، که تصفیه شده است و به دلیل آسیب کمتر به پوست ، به راحتی در دسترس است.

چرم چیست

چرم اصل

چرم اصل به معنای چرم مرغوب نیست. در عوض، این یکی از پایین ترین کیفیت چرم در اطراف است. چرم اصل یا چرم جیر/بیکاست از قسمت زیرین پوست تهیه می شود و مقاومت کمتری در برابر سایش دارد.

چیدمان الیاف: الیاف روی چرم اصل دارای آرایش موازی با آنها هستند. این چیدمان موازی قدرت و مقاومت در برابر سایش چرم تمام شده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

ظاهر: چرم اصل فاقد علامت دانه و سطح ساتن است. معمولاً با یک بافت مصنوعی فشرده می شود تا ظاهری دانه دار به خود بگیرد که به این ترتیب شناخته می شود. چرم اصل به دلیل قیمت پایین و در دسترس بودن بیشتر در محصولات بی کیفیت مانند زیره کفش استفاده می شود.

پیری یا پتینه: چرم طبیعی هیچ نوع پتینه تولید نمی کند. با افزایش سن چرم باعث ترک خوردگی سطح می شود.

نحوه تشخیص انواع چرم

همه ما به آسانی به میکروسکوپ یا حتی ذره بین دسترسی نداریم، بنابراین باید به روشهای سنتی تر برای شناسایی چرم اعتماد کنیم.

چرم تمام دانه به دلیل اتصال فولیکول مو دارای سطح دانه ای است. همچنین، سطح ممکن است دارای بریدگی یا کبودی های کوچکتری باشد ، که مشاهده شما را بیشتر تأیید می کند. اگر چرم را بریده و به سطح مقطع آن نگاه کنید، یک لایه متراکم را در نزدیکی سطح بالایی مشاهده خواهید کرد و تراکم فیبر هنگام حرکت به سمت پایین کاهش می یابد.

چرم دانه بالا در اصل یک چرم کامل دانه ای است که کمی روی آن کمی ساییده شده و سنباده زده می شود. هنوز هم می توانید دانه ها را ببینید، اما در مقایسه با چرم کامل دانه، سطح آن صاف و عاری از نقص است.

تشخیص چرم طبیعی آسان است. همانطور که از درونی ترین قسمت مخفی بدست می آید، سطح طبیعی ساتن رنگ است و اکثر تولید کنندگان آنها را با بافت سطح مصنوعی نشان می دهند.

این بافت در سطح یکنواخت است و به راحتی قابل تشخیص است. چرم اصل فراوان ترین چرم در بازار است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که آن را با چرم کامل با کیفیت بالا یا چرم دانه بالا اشتباه نگیرید.

انتخاب چرم مناسب

انتخاب چرم برای هر محصول یا کاربرد خاصی، بخش مهمی از طراحی کلی محصول است. ماهیت محصول و استفاده مورد نظر آن تعیین می کند که کدام چرم برای آن مناسب است.

هیچ فرمول یکپارچه ای برای انتخاب چرم وجود ندارد و به تجربه شخصی و یادگیری صنعت تیم طراحی بستگی دارد.

به عنوان مثال، یک کیف پول زنانه با کیفیت بالا از چرم کامل تولید می شود، در حالی که چرم درجه یک به راحتی در دسترس است و برای پوشاک، کیف و کت استفاده می شود. از چرم طبیعی نیز استفاده می شود اما برای محصولات کالایی با کیفیت پایین تر.

چرم بوفالو برنزه کروم معمولاً در محصولاتی مانند کفش هایی استفاده می شود که در معرض ساییدگی و پارگی قابل توجهی هستند.

شما نمی توانید از چرم برنزه کروم برای غلاف چاقو استفاده کنید زیرا مواد شیمیایی مورد استفاده برای ایجاد چرم در برابر فلزات واکنش خوبی نشان نمی دهد.

کلام آخر؛

ما در این مقاله کوتاه موضوعات زیادی را مورد بحث قرار دادیم، از جمله انواع چرم، نحوه ساخت آن و نحوه تمایز بین انواع مختلف چرم. اگرچه برای تشخیص واقعاً نوع چرم مناسب، به سالها تجربه نیاز خواهید داشت. این راهنما اساسی ترین درک را از چرم و انواع آن در اختیار شما قرار می دهد. امیدوارم دفعه بعد که برای خرید محصولات چرم بیرون می روید یا می خواهید دوستان خود را با دانش چرم تحت تأثیر قرار دهید این مقاله به شما کمک کند.

نازنین رهسپار
دیدگاه کاربران
4 دیدگاه
ارسال دیدگاه