هر آنچه لازم است درباره هدیه دادن بدانیم

هدیه دادن

هر سال نو، تولد، سالگرد و مناسبت خاص، ما با دقت به عزیزانمان هدیه می دهیم. این کاری است که ما به طور طبیعی انجام می دهیم و اکثر ما به پیامدهای عمیق آن فکر نمی کنیم. با این حال، هدیه ای که انتخاب می کنیم و نحوه ارائه آن بسیار در مورد ما، روابط ما و ساختارهای پیچیده اجتماعی درون جامعه ما می گوید. پشت هر حال کامل، جریانات اجتماعی، روانی و احساسی نهفته است. ما در چرم بارز می خواهیم هرآنچه که درباره هدیه دادن لازم است بدانید را آورده ایم.

تاریخچه هدیه دادن

هدیه دادن از ابتدای تمدن بشری وجود داشته است. حتی ممکن است قبل از آن باشد، زیرا نزدیکترین اقوام اجدادی ما علائم هدیه دادن را نشان داده اند. محققان بر این باورند که غارنوردان برای تقویت ارتباط اجتماعی و نشان دادن قدردانی خود از دیگران، هدایایی مانند سنگ های غیر معمول یا دندان حیوانات می دادند. با توسعه ساختارهای اجتماعی، هدایا پیچیده تر و تزئینی تر می شوند. امروزه ست هدیه زنانه و ست هدیه مردانه از محبوب ترین هدایایی است که انتخاب می شوند.

هدیه دادن در دوران قبل از استعمار

هزاران سال است که قبایل بومی آمریکا به سنت پاتلاچ مشغول هستند. عمدتا سنت قبایل شمال غربی اقیانوس آرام، potlatch یک مراسم پیچیده بود که در آن اموال و هدایایی برای تأیید یا تأیید مجدد وضعیت و ثروت هدیه دهنده اهدا می شد. بنابراین، هرچه هدیه و مراسم دقیق تر باشد، هدیه دهنده قوی تر است. انتظار می رود که یک رهبر قبیله قدرتمند، قبیله خود را، با توجه به رتبه آنها، با هدایای مفصل غرق کند. به طور مشابه، سنت Iñupiat در آلاسکا حکم می کرد که خدمه نهنگ پس از بازگشت از یک شکار موفق، بیشترین بخش صید خود را به دیگر اعضای قبیله می دهند. هرچه اعضای قبیله بیشتر دریافت می کردند، خدمه نهنگ احترام بیشتری می گذاشتند.

هدایای مصر باستان برای زندگی پس از مرگ

سوابق اولیه تاریخ مصر نشان می دهد که متوفی با کالاها یا هدایای مورد نیاز برای زندگی پس از مرگ دفن شده است. وظیفه بزرگترین پسر این بود که بر دفن والدینش نظارت کند و اطمینان حاصل کند که آنها همه چیز مورد نیاز خود را دارند. این هدایا به حداقل ممکن شامل اشیاء روزمره مانند کاسه، شانه و غذا می شود، در حالی که مصری های ثروتمند با بتها، حرز، جواهرات، مبلمان و سایر اشیاء گرانبها دفن می شوند. هر هدیه هدف متفاوتی داشت، اما بیشتر برای محافظت و کمک به انتقال متوفی به زندگی پس از مرگ انجام شد.

هدیه دادن در یونان باستان

هدیه دادن نیز نقش مهمی در جامعه یونان باستان داشت. هدایای مفصل و تزئینی برای بیان احساسات، ایجاد روابط و در روحیه کمک متقابل یا مهمان نوازی – مفهوم محوری فرهنگ یونان باستان، اهدا شد. انتظار می رفت خانواده ها مسافرانی را که می توانستند خدایان مبدل باشند، در خانه های خود استقبال کنند. استقبال مناسب شامل ارائه غذا و مکانی برای استراحت به مسافران بود. هدایایی نیز به نشانه احترام و فداکاری اهدا شد. به عنوان مثال، مرسوم بود که در ازای عبور ایمن یا محافظت در میدان جنگ، هدایایی به خدایان اهدا می شد.

سنت های هدیه قرون وسطایی

در قرون وسطی ، تبادل هدیه نقش مهمی در تعاملات اجتماعی ایفا کرد. هدیه دادن راهی معنادار برای مردم برای تقویت پیوندهای اجتماعی یا نشان دادن وفاداری به افراد و موسسات قدرتمند مانند پادشاه یا کلیساست. مهریه ها نمونه بارز هدیه قرون وسطایی است که برای ارتقاء روابط طراحی شده است. این هدایای نامزدی شامل پدر، عروس و هدایای مجلل به داماد در ازای ازدواج و مراقبت از دخترش، شامل زمین، پول، دام یا فلزات گرانبها بود.

چرا باید هدیه بدهیم؟

از آنجا که هدیه نقش مهمی در بافت اجتماعی ما دارد، ما به دلایل متعدد و گاهی متناقض هدیه می دهیم. گاهی فرهنگ ما به چنین چیزی نیاز دارد، برای مثال هدایای کریسمس یا تولد. در مواقع دیگر، این روابط با اعضای خانواده و همسران احتمالی ایجاد و تقویت می شود و می تواند به دلایل مختلف انجام شود.

در حقیقت، هدیه بخش مهمی از تعامل انسان است. به طور خلاصه، شما حتی می توانید بگویید که هدیه دادن و دریافت هدیه می تواند به افراد کمک کند تا با افرادی که به آنها اهمیت می دهند یا می خواهند به آنها نزدیک شوند، ارتباط عاطفی قوی تری برقرار کنند. بنابراین اگر می خواهید به کسی نزدیک شوید یا در حالتی خاص هستید، در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید به کسی هدیه ای بدهید که شامل تعطیلات یا سایر مناسبت های مهم خاص نمی شود.

هدیه دادن

ایجاد و تقویت روابط

ما اغلب برای تأیید مجدد یا برقراری ارتباط خود با دیگران هدایایی می دهیم، به این معنی که آنها بازتابی از هدیه دهنده و گیرنده و همچنین روابط منحصر به فرد آنها هستند. هدیه دادن به کسی که به او اهمیت می دهیم به ما این امکان را می دهد تا احساسات و قدردانی خود را برای او بیان کنیم. در حقیقت، برخی از جامعه شناسان تصور می کنند که ما فقط به افرادی هدیه می دهیم که می خواهیم با آنها رابطه داشته باشیم. مارسل ماوس، جامعه شناس فرانسوی در کتاب خود “هدیه” استدلال می کند که هدیه ندادن یا رد آن اساساً رد رابطه است.

یک هدیه متفکرانه می تواند همان تأثیر هزار کلمه زیبا را ایجاد کند. این می تواند به شخصی که به او هدیه می دهید نشان دهد که شما برای رابطه ای که دارید ارزش قائل هستید – چه رابطه ای عاشقانه یا افلاطونی. علاوه بر این، هدایای شخصی – مانند کتاب راهی عالی برای به نمایش گذاشتن بهترین لحظات در رابطه شما و تقویت پیوند عاطفی قوی با هدیه دهنده است.

راهی برای نشان دادن عشق و ارادت

به هر طریقی، هدایا برای نماد عشق و فداکاری بین دو شریک مورد استفاده قرار می گیرد ، همزمان با نظریه “تعامل گرایی نمادین”، که استدلال می کند مردم با استفاده از نمادها ارتباط برقرار می کنند. به عنوان مثال، مردان معمولاً هنگام تلاش برای ابراز عشق یا فداکاری، چه چیزی برای همسران خود می خرند؟ بیشتر رفتن به سمت گلهاست زیرا می توان آنها را تفسیر کرد که نمادی از احساس عشق با زیبایی معطر خود هستند.

ارتباط نمادین

آیا هدیه ای به شما داده شده است که شادی شما را سرشار کرده است؟ یا شاید شما آنقدر بدشانس بوده اید که چیزی را دریافت کرده اید که باعث می شود احساس خستگی و ناراحتی کنید زیرا انتظارات شما را برآورده نکرده است. اما چرا این شما را عصبانی می کند؟ این فکر مهم است و دقیقاً همین است. وقتی عمیق تر به موضوع نگاه می کنید، به این دلیل است که ما به هدایا معنای نمادین می دهیم. این بدان معناست که هدیه ای که بیش از حد به آن علاقه ندارید، علی رغم انگیزه های نوع دوستانه، می تواند به عنوان بی فکر تفسیر شود.

به عنوان پاداش کاری که انجام شده است

انسانها از نظر ژنتیکی به دنبال تمجید و قدردانی هستند. این که آیا فرزندان شما در امتحان نمره بالایی می گیرند، خواهر یا برادر شما سرانجام شغلی پیدا می کنند یا یک همکار موفق به حل مشکل شده است، هرچه بیشتر تلاشها و دستاوردهای آنها را تصدیق کنید، بهتر (و شادتر) خواهند بود.

وقتی به افراد هدیه می دهید تا کارشان را به خوبی انجام دهند، همیشه به خاطر داشته باشید که به آنها چیز خاصی بدهید. تعریف و تمجیدهای عمومی مانند “کار خوب”، “کار خارق العاده” یا “خوب انجام شده” بسیار خوب است، اما هیچ چیز به اندازه هدیه واقعی به آنها و تمجید از کار خاصی که برای انجام کار انجام داده اند، فراتر نمی رود.

به عنوان مثال ، اگر فرزند شما برای فعالیت های باشگاهی خود جایزه MVP دریافت کرد ، به جای این که به او بگویید “کار خوب” یا “ادامه بده” ، چرا کمی عمیق تر کار نکنید. اقدامات آنها را ستایش کنید – حرکتی که آنها برای به ثمر رساندن یک گل انجام دادند یا فداکاری خود در تمرین. تعریف و تمجید خود را با یک هدیه متفکرانه و کاربردی همراه کنید – مانند یک لیوان شخصی یا یک کیف دستی برای حمل وسایل خود.

به همین ترتیب، اگر قصد دارید چیزی را به یک همکار بدهید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است دقیق باشید. به عنوان مثال، اگر همکار شما دوست دارد به سفر برود و مهارت های شگفت انگیز چند کاره ای دارد، چرا آنها را با تقویم شخصی، با موضوع سفر، نوت بوک یا کوله پشتی چرم مردانه یا کوله پشتی چرم زنانه تهیه نکنید تا هیجان زده شوند.

برای اینکه افراد احساس خاصی داشته باشند

هدیه دادن به دوستان خود که برای تحصیل به دانشگاه می روند، به همکاری که در حال بازنشستگی است یا به یکی از اعضای خانواده که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارد، تنها یکی از راه های بسیاری برای نشان دادن رضایت است. هدیه دادن شخصی به آنها باعث می شود روابط شما با آنها بسیار قوی تر شود و علاوه بر این ، چیزی به آنها می دهد که شما را به خاطر بسپارند. علاوه بر این ، آنها همچنین از این واقعیت که شما برای پیدا کردن یا ایجاد چیز خاصی فقط برای آنها وقت گذاشتید ، قدردانی خواهند کرد.

نکته: مردم دوست دارند احساس خاص بودن و قدردانی کنند – مخصوصاً توسط کسی که به آنها اهمیت می دهد یا برای او احترام زیادی قائل هستند. به همین دلیل است که مردم بیشتر از هدایای عمومی قدردانی می کنند. اگر به دنبال هدایای جیبی، متفکرانه و آسان برای شخصی سازی هستید، می توانید چیزی مانند چاپ عکس یا کتابهای عکس کوچک چوبی تهیه کنید.

برای نشان دادن قدردانی خود

یکی دیگر از دلایل هدیه دادن به کسی در خارج از تعطیلات و روزهای تولد این است که فقط قدردانی خود را از کسانی که به آنها اهمیت می دهید و برای آنها اهمیت زیادی قائل هستید نشان دهید. حتی ممکن است بخواهید به کسی هدیه ای بدهید تا به خاطر دستاوردها یا رفتار فوق العاده خوب او تشکر کنید – به عنوان مثال، به فرزندان خود یک کتاب داستان جدید برای یادگیری نحوه خواندن پاداش دهید یا خواهر یا برادر خود را به خاطر همراهی شما در ورزشگاه به دست آورید.

علاوه بر این، حتی می توانید هدایایی دریافت کنید تا قدردانی خود را به رئیس یا همکاران خود نشان دهید. به عنوان مثال، می توانید از دفتر کار یا دفترچه تقویم شخصی برای یک دوست شغلی استفاده کنید که به همه کمک می کند نظم و ترتیب و وظایف خود را حفظ کنند یا یک لیوان شخصی برای رئیس یا کار برتر خود که همیشه مفید است و مایل است شما را در مشکلات احتمالی راهنمایی کند. روبه رو باشد

به طور خلاصه، می توانید به افرادی که به نوعی زندگی شما را لمس کرده اند هدیه ای بدهید تا نشان دهند که قدر آنها را می دانید – تلاش، راهنمایی و حضور آنها در زندگی شما – صرف نظر از اینکه این یک مناسبت خاص است یا نه.

برای دریافت چیزی در مقابل

از آنجا که هدایا نشان دهنده تمایل ما برای ایجاد یا تقویت رابطه است، آنها همچنین به نوعی متقابل نیاز دارند. دیمیتری مورتلمنز، جامعه شناس معاصر استدلال می کند که هدیه دادن “تعادل بدهی” ایجاد می کند، بنابراین برای جلوگیری از احساسات بد، هدایا باید بازگردانده شوند و یک چرخه هدیه دادن ایجاد شود. هنگام هدیه دادن متقابل، ارزش آن باید تقریباً برابر باشد زیرا هدیه کمتر دادن نشان می دهد که شما برای رابطه ارزش قائل نیستید، در حالی که بیشتر از آن به این معنی است که آن را بیش از حد ارزیابی کرده اید.

برای کمک به دیگران

برخی از هدایا بدون هیچ بازگشتی ارائه می شود. به عنوان مثال، ما اغلب به کودکان خردسال هدایایی می دهیم که هیچ راهی برای بازگشت ندارند یا حتی حیوانات خانگی ما. در حالی که می توان استدلال کرد که این هدیه ها به روش های دیگر متقابل هستند، نوع دوستی نیز می تواند نقش داشته باشد. عشق و قدردانی دو مورد از بزرگترین انگیزه های هدیه نوع دوستانه است.

اهدای هدیه برای کمک به دیگران می تواند شامل اهدای پول یا داوطلب شدن برای یک موسسه خیریه باشد. چندین نظریه وجود دارد که سعی می کنند دلیل انجام این کار را توسط افراد توضیح دهند. یکی از نظریه ها ادعا می کند که مدار لذت بردن از دوپامین در مغز با کمک های خیریه فعال می شود. به طور موثر، می بخشیم زیرا به ما احساس خوبی می دهد.

به نزدیکان خود بفهمانید که مراقب آنها هستید

هدیه دادن به کسی در خارج از تعطیلات یا مناسبت های خاص نیز می تواند راه خوبی برای نشان دادن به مردم باشد که شما فردی هستید که به نیازهای دیگران توجه می کنید. به عنوان مثال – به خواهران و برادران خود یک لیوان شخصی جدید بدهید بعد از اینکه آنها مدتی پیش از شکستن مورد علاقه خود شکایت کردند، یا دوستان خود را با دسته ای از بالش های جدید هنگام غافلگیری که در حال تمیز کردن دکوراسیون خانه خود هستند، غافلگیر کنید. با اهداء این هدایای بی نظیر به نزدیکان، می توانید خود را به دوستان و خانواده خود نزدیکتر کرده و آنها را مورد قدردانی قرار دهید. هدیه دادن همچنین می تواند به تحریک احساس شادی و تحکیم پیوند بین دو (یا بیشتر) نفر کمک کند.

انواع هدایا

انتخاب هدیه مناسب گاهی اوقات به عنوان یک چالش غیرممکن به نظر می رسد. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا انگیزه ها و نمادهای پشت هدایایی را که ما ارائه می دهیم بررسی کردند و پیشنهاد کردند که چهار نوع اصلی هدیه وجود دارد:

  • هدایایی که نمادی از خود و هدیه دهنده است
  • هدایایی که نماد دانش گیرنده از گیرنده است
  • هدایایی که نماد مناسبت هستند
  • هدایایی که بیانگر هستند و دارای مجموعه ای از معانی مهم هستند

اما هدایای مورد علاقه اغلب افراد در دسته دوم قرار می گیرند و هدایایی هستند که گیرنده آن را می خواهد اما خود خریداری نکرده است. بیشتر هدایا در واقع سازش بین چیزی است که گیرنده می خواهد و هدیه دهنده دوست دارد گیرنده داشته باشد.

فواید هدیه دادن

هدیه دادن چیزی است که در خون ما وجود دارد. وقتی هدیه می دهیم (و وقتی می بینیم که افراد دیگر هدایای ما را دریافت می کنند و واقعاً سپاسگزار به نظر می رسند) ما شادی را تجربه می کنیم. بنابراین کاملاً منطقی است که به جای اینکه فقط منتظر مناسبت های خاص (مانند عروسی، تولد، سالگردها و غیره) یا تعطیلات (ولنتاین یا کریسمس) باشیم، از هر بهانه ای استفاده کنیم.

اگر احساس می کنید از این مقاله الهام گرفته اید و دوست دارید به کسی هدیه دهید، چرا از وب سایت ما – چرم بارز – دیدن نکنید و طیف وسیعی از ست های هدیه را مرور کنید. چه کسی می داند، شاید در جستجوی شما برای یافتن هدیه مناسب برای کسی، به چیزی برخورد کنید که ممکن است برای خودتان هم بخواهید. یک موقعیت برد-برد!

نازنین رهسپار
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
ارسال دیدگاه