زیره کفش چیست؟ معرفی انواع زیره کفش

زیره کفش

هنگامی که قرن ها پیش اولین کفش اختراع شد، زیره آن چیزی بیشتر از یک نوار ماده ای نبود که تا حدودی انعطاف پذیری داشته باشد. یک بند برای نگه داشتن آن در جای خود داشت و به بقیه کفش بسته شده بود. این یک طراحی بسیار ابتدایی بود، آنقدر اساسی بود که هرگز نمی توانست برای حمایت مناسب از شخص کافی باشد. با این حال، این طراحی ساده و ناکارآمد پایه و اساس کفش های امروزی را همانطور که امروزه می شناسیم پایه گذاری کرده است. زیره کفش شاید مهمترین قسمت کفش باشد، زیرا با آن محکم می ایستید و به راحتی راه می روید. زیره برای قرن ها به طور پیوسته در حال پیشرفت بوده است، بیشتر پیشرفت ها در چند دهه گذشته حاصل شده است. در ادامه در چرم بارز انواع زیره کفش معرفی شده است، قبل از آن هم مختصری با تاریخچه آن آشنا خواهید شد.

زیره کفش چیست؟

زیره کفش قسمت پایینی کفش است که در تماس مستقیم با زمین قرار می گیرد. کف کفش از انواع مختلفی از مواد مانند لاستیک طبیعی، چرم، پلی اورتان و ترکیبات PVC ساخته شده است. متریال مورد استفاده در ساخت کف به سبک و هدف کفش بستگی دارد.

کفش های باله را به عنوان مثال در نظر بگیرید. برای یک رقصنده در سالن، یک کفش با زیره چرمی صاف ایده آل است زیرا راحت تر می لغزد و روی زمین چرخ می خورد. با این حال، یک دونده ممکن است یک کفش مخصوص دویدن با زیره سبک را که پشتیبانی و کشش را ارائه می دهد ترجیح دهد. کفش چرم مردانه و کفش چرم زنانه موجود در چرم بارز از بهترین زیره ها ساخته شده اند.

تاریخچه زیره کفش

اولین کفش از مواد طبیعی ساخته شده بود، بنابراین زیره آن بسیار نازک بود. سرخپوستان آمریکایی از پوست حیوانات موکاسین هایی با کف نرم تهیه می کردند. در قرون وسطی کفش هایی با مواد سخت تر مانند چرم و جوت، الیافی محکم که از ساقه های گیاه ساخته شده بود، ظاهر می شدند. توسعه كفش همچنان ادامه دارد. در دهه 1600 کفی کفش تقریباً از چرم ساخته می شد، که تا به امروز در کفش های چرمی خوب استاندارد است.

تا قبل از انقلاب صنعتی تولید کفش به طور کامل با دست انجام می شد. این یک فرایند بسیار وقت گیر بود زیرا کف چرم باید با دقت روی کفش دوخته می شد. چرم یک ماده بسیار محکم است که برای دوام خوب است، اما سفتی آن کار با مواد را بسیار دشوار می کند. اختراع این ماشین، فرآیند تولید کفش را متحول کرد. در اواخر قرن، تولید کفش تقریباً مکانیزه شده بود.

انواع زیره کفش

کف کفش های مردانه و زنانه معمولاً از چرم مرغوب، لاستیک یا ترکیبی از این دو ساخته می شود. کفش های معمولی و روزمره و کفش های کاری اغلب دارای کف ساخته شده از لاستیک طبیعی یا پلی اورتان هستند.

کف می تواند از یک ماده یا انواع مختلف ساخته شود. به عنوان مثال، یک کف تمام چرم ممکن است یکی از ویژگی های استاندارد یک کفش زیبا باشد، اما به سختی جاذبه ای را به همراه دارد. به همین دلیل، بسیاری از کفش های مجلسی دارای یک کفی چرمی در قسمت جلوی کفش و یک کائوچوی لاستیکی در پاشنه برای کشش بیشتر هستند.

انواع خاصی از کف به دلیل مواد یا طرح های خاص، کشش بیشتری نسبت به سایرین ارائه می دهند. مواد استفاده شده در زیره براساس هدف مورد نظر کفش است. به عنوان مثال، کف کفش های ورزشی دارای انواع مختلفی از مواد هستند که بسته به نحوه استفاده از کفش متفاوت است.

کفش هایی که برای بازی فوتبال، بیس بال، گلف و فوتبال استفاده می شوند دارای روکش یا سنبله هایی هستند که در زمین فرو می روند و کشش مورد نیاز را فراهم می کنند. کفش هایی که برای بسکتبال، کشتی، والیبال و صخره نوردی استفاده می شوند دارای کف لاستیکی هستند که چسبندگی بیشتری را برای آنها فراهم می کند. کفش های دوچرخه سواری بسیار سفت و محکم هستند. کفش های پیاده روی دارای ضخامت، ضد آب و کششی هستند.

این روزها انواع مختلفی از کفی های خارجی وجود دارد که همه آنها دارای تعدادی ویژگی منحصر به فرد هستند که در شرایط مختلف به شما کمک می کند. برخی از آنها برای یک موقعیت مناسب هستند، در حالی که انواع دیگر زیرپوش ها مناسب یک نوع دیگر از شرایط است.

زیره کفش

زیره چرمی

کف چرم بسیار محبوب است و از زمان بسیار قدیم بوده است. آنها برای استفاده رسمی بسیار محبوب هستند. محصولات چرمی در صورت نگهداری مناسب بسیار مطمئن و بادوام هستند. محبوب ترین نکته مثبت برای کاربرانی که از کفش های چرمی استفاده می کنند این است که پاهایتان عرق نخواهد کرد و این قابلیت را دارد که به هر شکل پا فرم بگیرد. کفی چرمی یکی از رایج ترین انواع کفی کفش است که بیشتر در کفش های رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

زیره لاستیکی

همانطور که از نامش پیداست، این زیره از لاستیک ساخته شده است (ممکن است ارگانیک یا بازیافت شود). اینها معمولاً از کف برای کفش استفاده می کنند. کفش هایی که دارای این کفی هستند معمولاً در دفاتر اداری یا برای لباس رسمی استفاده می شوند. برخی از کفش های پیاده روی نیز حاوی این نوع کف هستند.

زیره ترکیبی

این نوع کفش ها در دهه گذشته بسیار محبوب هستند. همانطور که از نامش پیداست، این زیره ها ترکیبی از کف چرم و لاستیک هستند. کفش هایی که دارای این کفی هستند نیز بسیار باکلاس و با دوام هستند اما شرایط اعمال شده یکسان است، “آنها نیاز به نگهداری دارند”.

زیره چوب پنبه ای

اگر ما در مورد کفپوش چوب پنبه صحبت می کنیم ، اولین چیزی که در ذهن ما نقش می بندد تسکین درد و راحتی است. چوب پنبه یک ماده طبیعی همه کاره بسیار معروف است. بسیاری از چیزها از چوب پنبه ساخته شده است، مانند تابلو اعلانات، بطری های نوشیدنی، قطعات هنری و غیره.

کفی های ساخته شده از مواد دارای کف پای آناتومیکی مناسب هستند. کف چوب پنبه معمولاً در لباسهای معمولی و در کفشهایی که برای افراد مسن ساخته شده است یافت می شود. جوانان یا نوجوانان به ندرت از این کف پا استفاده می کنند. نکته مثبت در مورد این کفی ها این است که در محدوده بسیار مقرون به صرفه عرضه می شود و یکی از ارزان ترین کفپوش های تاریخ است.

زیره PVC

آیا تا به حال فکر کرده اید که PVC تنها برای ساخت لوله های آب یا تفنگ اسباب بازی استفاده می شد. اما به نظر می رسد PVC برای اهداف بسیار بیشتر از این مفید است. PVC مخفف کلرید پلی وینیل است. از قدرت بسیار بالایی برخوردار است، که آن را برای ساختن زیره های مقاوم عالی می کند. زیره PVC یک جایگزین مصنوعی عالی برای مواد شناخته شده تر مانند چرم است. همچنین استفاده از آن برای تولیدکنندگان بسیار مقرون به صرفه است.

زیره کفش EVA

وقتی در حال خرید کفش هستید، به EVA زیاد برخورد خواهید کرد. زیره EVA در واقع مخفف اتیلن وینیل استات است. این ماده تقریباً برای هر قسمت از کفش که فکرش را می کنید استفاده می شود. از آن برای تولید روکش جوراب، زیر کفی و زیره یکسان استفاده می شود. نکته جالب در مورد EVA این است که ویژگی های جذب شوک فوق العاده ای را ارائه می دهد.

آیا جای تعجب نیست که این روزها تقریباً همه برندهای اصلی از EVA در کفش های خود استفاده می کنند؟ بسیار انعطاف پذیر، الاستیک، سبک وزن است و می توانید به راحتی آن را با توجه به طرح کفش رنگ آمیزی کنید. کفش هایی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، از وجود زیره EVA سود خواهند برد.

زیره TRP

TRP مخفف لاستیک ترموپلاستیک است. این ماده در سال 1975 ثبت شد و بسیار مفید است. این با ترکیب و قالب گیری گرانول های لاستیکی ، که از مواد اولیه جامد به دست می آیند ، تولید می شود.

باور کنید یا نه، اما برخی از تولید کنندگان از لاستیک های خرد شده خودرو برای ایجاد زیره کفش خود استفاده می کنند. لاستیک مقاومت زیادی در برابر لغزش به شما می دهد و ضربه ها را نیز به خوبی جذب می کند. با این حال، ماده ای راحت نیست که بتوان روی آن ایستاد. بنابراین اگر می خواهید ساعت ها با بیماری پا مانند نورومای مورتون ایستاده باشید، این نکته را در نظر داشته باشید.

زیره Ridgeway

کفی ریج وی کفه ای لاستیکی است که بسیار بادوام و قوی نیز هستند. کفش هایی که دارای این نوع کف هستند برای استفاده خشن مناسب بوده و کشش و ثبات زیادی دارند. این کفی ها بسیار سبک وزن بوده و مشخصات بالایی دارند.

زیره کفش پلی اورتان (PU)

اگر می خواهید یک کفی واقعاً عالی و بادوام، راحت و در عین حال مقرون به صرفه داشته باشید؛ زیره کفش پی یو واقعاً یک گزینه عالی برای شماست. پلی اورتان یک ماده پلاستیکی است که به اشکال مختلف وجود دارد. می توان آن را سخت یا انعطاف پذیر طراحی کرد. زیره های ساخته شده از PU بسیار کاربردی و همچنین ضد آب هستند. سپس این جنبه وجود دارد که آنها همچنین ضربه ها را به خوبی جذب می کنند. روی هم رفته، زیره های PU برای ایستادن راحت در ساعت های طولانی بسیار عالی هستند. استفاده از آنها برای افرادی که بیماری پا دارند، مانند التهاب کف پا یا نورومای مورتون ضروری است.

مزایای کف پلی یورتان:

  • ضد آب
  • راحت
  • بادوام
  • دارای خواص مکانیکی بلند مدت

کفش هایی که دارای این نوع کف هستند عموماً توسط متخصصان شاغل مانند لوله کش، برق، مهندسین عمران، مهندسین مکانیک و غیره استفاده می شوند، زیرا دارای ویژگی هایی هستند که برای این نوع متخصصان بسیار مناسب است. برخی از این ویژگی ها عبارتند از: مقاومت در برابر لغزش، چگالی کم، بدنه ضد ضربه، مقاومت در برابر سایش عالی و غیره. آنها کاملاً حرفه ای هستند.

زیره کفش ABS

زیره آکریلونیتریل بوتادین استایرن یک زیره نسبتاً جدید است. اخیرا این زیره های جدید بسیار مورد توجه قرار گرفته اند (با هدف بازی!) زیرا ویژگی بسیار جذاب زیادی دارد. این نوع پلاستیک ABS هم مقاوم است و هم محکم. این کفی ها بسیار بادوام هستند و هیچ گونه سمی ندارند. برخی از ویژگی های خاص این کفی ها مقاومت در برابر ضربه، قالب گیری آسان و ثبات زیاد است. آنها عملکرد فوق العاده ای را در اختیار شما قرار می دهند، در حالی که مقاوم در برابر سایش نیز هستند، حتی زمانی که مجبور به ضربه زدن شدید یا پریدن می شوید.

از آنجایی که این کفپوش ها خوب هستند اما دارای برخی عوامل منفی نیز هستند، مانند این که برای شرایط آب و هوایی شدید، چه سرد و چه خیلی گرم، مناسب نیستند که همین امر آنها را برای انتخاب فعالیت های بیرون از خانه ضعیف می کند. همچنین، هنگامی که در شرایط گرم کار می کنید، دمای بالا ممکن است باعث تغییر شکل زیره ABS شما شود. این کفش ها برای کفش های فانتزی بسیار محبوب هستند، مخصوصا برای دختران.

زیره کفش BPU

این نوع زیره؛ پلی اورتان مسدود شده (PU) است و نسخه بهبود یافته PU است. بسیار محکم است و در برابر آب و هوا بسیار مقاوم عمل میکند. این ویژگی ها این مدل را به یک زیره بیرونی بسیار مناسب تبدیل می کند. این کار باعث راحتی شما می شود، به خصوص اگر مجبور باشید هر روز ساعت های طولانی با بیماری دردناک پا مانند نورومای مورتون بایستید.

قبل از اینکه خداحافظی کنیم

تقریباً در مورد هر نوع کف کفشی به شما اطلاعات دادیم. هر زیره کفش منحصر به فرد است و مزایا و معایبی نیز دارد. این بودجه و حرفه شماست که باعث می شود کدامیک را انتخاب کنید. بنابراین یکبار امتحان کردن آنها، ایده بدی نیست.

نازنین رهسپار
ارسال دیدگاه